tränarens och pedagogens betydelse
Ibland kan jag tycka att det jag håller på med
är ett självspelande piano. Om jag bara rullar
ut en boll löser sig det mesta av sig själv.
I goda grupper gör det oftast det men de flesta
är inte sådana.
Jag märker av det nu i coronatider när jag måste
skärpa upp sinnena och hitta lite nya tillvägagångs-
sätt. Det finns ju inga matcher att spetsa upp träning-
en mot.
I skolan blir det ju också problem när vi inte får vara inomhus
och eleverna inte får byta om. Aldrig har väl teori blivit så prio-
riterat som dessa dagar.
Jag märker på träningar att när jag inte är på topp blir träning-
arna inte bra. Nästan alla spelare säger samma sak: när blir
det match. Men om du lägger en hel träning med match blir
det inte bra. Ganska snart faller tempot och koncentrationen
tappas och de flesta börjar då fråga hur lång tid det är kvar
på träningen.
Här ligger de viktiga för tränare och pedagoger, att få en grupp
som inte är inspirerad att bli det. Det som tränar elitgrupper har
sällan eller aldrig det problemet och ändå de som skriver och
föreläser om motivation och träning har nästan enbart erfaren-
het av elitgrupper.
Om man har 15-20 tjejer runt tretton år som inte spelat fotboll innan
är det en större utmaning att få till en bra träning än om man har
en elitgrupp.