Rörelse
Idag sista dagen innan läslovet prövade jag
att ge eleverna fria tyglar. Välj vad ni vill.
Jag har gjort det förut och resultatet brukar
vara ganska nedslående. Ganska snart bru-
kar huvuddelen stå eller sitta som åsnan mellan
hötapparna.
Idag fick man välja mellan volleyboll, basket och
en sal fylld av mattor. Några få valde basket , någ-
ra valde volleyboll men de flesta valde leka med
mattorna.
Det var som att vara med barnban i lek och buslandet.
Dock, det var bra aktivitet och de flesta var svettiga
efter lektionen.
När vi har alla typer av bollsporter blir tyvärr den stör-
re gruppen helt passiv. I skolan finns duktiga handbolls-
tjejer i alla årskullar men när vi kör det blir killarna pass-
iva.
Det är svårt att hitta en inkluderande aktivitet.
Spökboll och då i synnerhet varianten som kallas Ambass-
adören är en aktivitet som gör de flesta engagerade och
svettiga.
Frågan hur vi skall få våra unga att förstå rörelsens betyd-
else, inte minst för dem själva, är en av våra viktigaste frå-
gor.
När jag gett dem Ander Hansens bok och TV-serie har det
blivit många a-ha men tyvärr inte bland dem som mest skulle
behöva förstå.